Framebouw

Op deze frame1.jpgpagina staat de (na)bouw van het frame centraal

De Imme is uit een en dezelfde buis, enkelvoudig uitgevoerd, gebouwd. Hoewel dit enigszins "onnatuurlijk" lijkt, blijkt uit onderstaand artikel dat de krachten best meevallen. Omdat de brommer zo licht mogelijk moet worden, is eerst gezocht naar getrokken, dunwandige buis met een grote diameter (voor sterkte). Maar omdat de huidige gewoon gelaste buis nl. sterker is dan de buissoorten uit '48, is toch maar 3,5 mm dik gelaste gasbuis, 42 mm diameter, als uitgangspunt genomen.

Nabouw

tekening1.jpgAls uitgangspunt is een afbeelding van de Imme genomen, waarna de maten zijn berekend op basis van het gegeven dat de wielmaat 19 inch is. (pas later vond ik de origine wielbasis, nl. 130 cm. Omdat er echter 24 inch, in plaats van 19 inch wielen geplaatst worden, is de keuze gemaakt om de wielbasis ook te vergroten. Dit was nodig, omdat er anders te weinig ruimte over blijft voor het blokje "tussen de wielen" en e.e.a. uit verhouding lijkt. Er is uiteindelijk voor 142 cm gekozen, omdat veel oude motoren deze basis hebben en het genoeg bleek (bij schetsen) om zowel de wielen als het JLO-blokje "in verhouding" te brengen. Hierna is de motor "op ware grootte" nagetekend.

Het buigen van het frame

Het frame is rechttoe rechtaan. Maar omdat alles enkelzijdig wordt uitgevoerd, is het zaak nauwkeurig te werken. Het frame kent "slechts" 3 lastige "constructies":

  1. De hoofdbuis.
  2. De gebogen voorvork (die ook nog eens onder een hoek staat).
  3. Het draaimechanisme van de achtebrug.pers5.jpg

Feitelijk zijn dus maar twee delen gebogen: de voorvork (ter hoogte van het balhoofd) en het
hoofdframe. Omdat het toch zoveel mogelijk een eigenbouw moet worden, is besloten zelf het
hoofdframe te buigen. Daartoe is voor 100 euro een 12-tons Chinees persje aangeschaft.

krik.jpg

De eerste resultaten lieten toch enkele kleine knikjes zien, ondanks het feit dat de buis zeer vaak verschoven is en dus in vele kleine stapjes gebogen:

 

Het bleek bij navraag aan de man die de MZB brommer bouwde (Hans van der Maarel), waarvoor hijzelf ook een buis moest buigen, dat de lasnaad exact 90 graden haaks op de buigrichting moet staan. Dit is bij de 2e en 3e poging ook gedaan, wat inderdaad een veel "gladdere" bocht oplevert.

 

De buis is uiteindelijk op lengte gemaakt m.b.v. een gote pijpensnijder. Hiermee wordt de hoek ook meteen op 90 graden gemaakt.