Wielen

De bouw van de wielen is een hoofdstuk apart. Enerzijds omdat het naafwielen moeten worden, maar anderzijds ook omdat het achtertandwiel direct op de naaf meegespaakt wordt. zoals bij oude Kaptein bromfietsen. Na een lange speurtocht zijn Sturmey Archer (bakfiets)trommelnaven gevonden, die sterk genoeg zijn voor enkelvoudige bevestiging, vanwege hun 12 mm assen. Deze zijn op de plaats waar het tandwiel moet komen afgedraaid, waarna een (aluminium) tandwiel uitgedraaid is en zodoende op de naaf past. Tenslotte zijn door het aluminium tandwiel gaten geboord om spaken te kunnen plaatsen.

Spaken!

Spaken zijn er in alle soorten en maten, maar niet recht! Om het tandwiel goed op de naaf "vast te spaken", werden rechte spaken gekocht; deze komen via Zwolle (importeur) uit België (fabriek). Na lang wachten arriveerde een doos van 100 stuks. Omdat het RVS spaken zijn, bleek het buigen tamelijk lastig. Uiteindelijk is er een simpele mal gemaakt, waarmee de spaken op de juiste lengte "geknikt" konden worden

gespaakt.jpg spaak.jpg

De voorgeknikte spaken werden, nadat ze door zowel het tandwiel als de naaf waren gestoken, m.b.v. een waterpomptank verder "geknikt".

naafspaak.jpg gespaakt.jpg

Het uiteindelijke resultaat van het meespaken van het tandwiel, ziet er dan zo uit!:

wiel2.JPG wiel3.JPG

wiel1.JPG


Omdat de velgen nog een kleurtje krijgen, zitten de spaken nog relatief los.